Gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás
A gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás során a gyógypedagógus megismerve a gyermek fejlődési profilját a gyermek erősségeire alapozva segíti a megkésett területek fejlődését. A fejlesztés ambuláns rendszerben történik, melynek célja egyrészt a fejlődés elősegítése, másrészt, hogy a gyermek mindennapi, otthoni helyzetekben a fejlesztés lehetőségeinek kialakításához mintát nyújtsunk, és azokat a szülőkkel történő konzultáció során a mindennapi élet helyzeteire vonatkoztassuk. Nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésekhez kapcsolódó, szülővel folytatott beszélgetésekre.
A gyógypedagógiai fejlesztés területei:
- kognitív-gondolkodási terület,
- figyelem, koncentráció,
- finom-és nagymozgás,
- beszéd (beszédészlelés, beszédértés és beszédhasználat),
- funkcionális kommunikáció,
- szociális-érzelmi terület,
- önkiszolgálás, önállóság.
A komplex gyógypedagógiai fejlesztés történhet egyéni és kiscsoportos formában. Amennyiben a gyermek szociális fejlődése és életkora lehetővé vagy szükségessé teszi, kiscsoportos fejlesztésben részesül.A gyógypedagógiai segítségnyújtás mellett törekszünk a gyermekek közösséghez történő hozzászoktatásának szakmai támogatására és a szülőkkel segítő kapcsolat kialakítására.
Logopédiai fejlesztés
A logopédiai fejlesztés feladata az eltérő fejlődésmenetből következő hiányok pótlása a pedagógia eszközeivel. A nyelvfejlődési zavar súlyosságának megfelelően, az esetleges részképességbeli elmaradások diagnosztizálását követően és egyéni terápiás terv alapján biztosítjuk a logopédiai fejlesztést. A fejlesztés alapvető célja, a nyelvfejlődési zavarból eredő hátrányok csökkentése, a másodlagosan kialakuló beilleszkedési, viselkedés zavarok megelőzése, a kialakult magatartásproblémák enyhítése, illetve az érzékelési-észlelési-mozgási funkciók egyidejű és egymást erősítő fejlesztése. A fejlesztés folyamata a szülő és a logopédussal együttműködésével és a szülő bevonásával, részvételével valósul meg.
Autizmus spektrum zavar
Az autizmus specifikus kora gyermekkori intervenció folyamatában a gyógypedagógus megismerve a gyermek fejlődési eltéréseit, az erősségeire alapozva segíti a megkésett területek fejlődését. A fejlesztés ambuláns rendszerben történik. Az autizmussal élő gyermekek fejlesztése a gyermekek tervszerűen felépített fejlesztőprogramja alapján zajlik, mely a komplex diagnosztikai vizsgálatok eredményeire alapozottan, egyénre szabott gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást és különböző terápiás szolgáltatásokat foglal magába, komplex terápiás ellátást nyújt.
A terápiás program az alábbi területeken segíti a gyermek fejlődését:
- figyelem, emlékezet fejlesztése, - tanulási képességek fejlesztése, - szabadidős és játéktevékenységek körének bővítése, - kommunikációs képességek fejlesztése, - finommotorika és nagymozgások fejlesztése, - motivációs bázis szélesítése,- problémás viselkedések kezelése, rugalmatlan viselkedések megváltoztatása, - önkiszolgálás, önellátás fejlesztése (pl.szobatisztaság kialakítása, beszűkült étkezési szokások megváltoztatása, önállóság fejlesztése..stb) - szociális kapcsolatok fejlesztése.
Alkalmazott módszerek:
- vizuális megsegítés módszere, - protetikus környezet kialakításának módszere, - képcserés kommunkációs módszer, az eszköz használatának tanítása (PECS), - viselkedéselemzés módszere, adaptív viselkedések kialakítása, - szociális és kommuniációs képességeket fejlesztő módszerek. Nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésekhez kapcsolódó, szülőknek nyújtott tanácsadásra, a komplex családközpontú szolgáltatási modell megvalósítása, ezáltal a családok életminőségének javítására.
Konduktív pedagógia
A konduktív pedagógia Pető András által kidolgozott komplex pedagógiai módszer, amely elsősorban központi idegrendszeri sérülések helyreállítását szolgálja. Megkésett mozgásfejlődésű, koordinációs zavarral, manipulációs problémák leküzdéséhez is hatékony segítséget nyújt. A konduktív nevelés során tanítjuk, kialakítjuk a minél teljesebb, önállóbb élethez szükséges alapmozdulatokat, funkciókat, az alapvető hely- és helyzetváltoztatásokat, manipulációs készségeket és az önellátáshoz szükséges tevékenységeket. A gyakorlatban a gyermek mindennapi, otthoni fejlesztéséhez mintát nyújtunk, és azt a szülőkkel történő konzultáció során a mindennapi élet helyzeteire vonatkoztatjuk. Nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésekhez kapcsolódó, szülővel folytatott tanácsadásra, beszélgetésekre. A fejlesztés a szülők és a konduktor együttműködésével, a szülők bevonásával és részvételével valósul meg.
Nevelési tanácsadás - pszichológiai ellátás
A nevelési tanácsadás - pszichológiai ellátás a gyermekek pszichés és testi működésében, valamint a környezetével való kapcsolatában meglévő nehézségek leküzdését segíti. A pszichológus a szülővel konzultál egy vagy több alkalommal, a felmerülő nevelési, gondozási, érzelmi és viselkedési eltérésekről. Áttekintik a gyermek élettörténetét, fejlődését, és közösen megfogalmazzák azt a közös célt, ami a terápiás munka vezérfonalát képezi, és meghatározzák az ehhez szükséges lépéseket. Szülői konzultációt követően a pszichológus a gyermekkel két személyes helyzetben foglalkozik, mely alkalmak során a szakember pszichoterápiás módszerek segítségével feltérképezi a tünetek mögött fennálló pszichés mechanizmusokat. Az alkalmazott módszerek között megtalálhatóak a pszichodramatikus játékterápia elemei: szerepjáték, bábjáték és mese-terápia; egyéb projektív eljárások, valamint kreatív művészetterápiás elemek használata: zene, festés, rajzolás, tánc. A pszichológiai segítségnyújtás a családi rendszer egészét érinti, a szülők és testvérek pszichológiai támogatása is hangsúlyos. A szülő és a szakember közötti aktív együttműködésére épülő kapcsolat nélkülözhetetlen a további intervenciós módszerek meghatározásakor és a terápia hatékonysága céljából. Indokolt esetben azonos pszichés nehézséggel küzdő gyermekek csoportpszichoterápiás ellátása válhat indokolttá, melynek pozitív hatásai a közösségi élményen és az érzelmi feldolgozás folyamatán keresztül érzékelhetőek.
Szülő-segítő szolgáltatások
Szülő-konzultáció, mentálhigiénés tanácsadás, valamint egyéni és csoportos formában történő pszichológiai tanácsadás keretében keresünk megoldást a szülő-szereppel kapcsolatos kérdésekre. A szülővel való együttműködés nyomán lehetővé válik a szülőszerep pozitív megélése; a szülő, gyermek, házastársi és testvéri kapcsolatok megerősödése; valamint a szülői önértékelés és önbizalom növekedése. Közös célunk a gyermek és családjának támogatása, a család társas támogatottsági körének bővítése. Segítséget adunk a nehéz élethelyzetek feldolgozásához és megküzdési módok kialakításához.