Csecsemő- és gyermekgyógyászat
Általános csecsemő-és gyermekgyógyászati vizsgálat alatt a családi és saját anamnézis ill. a panaszok felvétele, majd a gyermek belgyógyászati klinikai vizsgálata (tüdő - légutak/légző rendszer, szív/ keringési rendszer, has, mozgásszervek, stb.) történik szűrő jelleggel, melyet szükség esetén kiegészítünk a rendelkezésre álló eszközös vizsgálatokkal (láz mérés, vérnyomás mérés, EKG, stb.). A gyermekek testi fejlődését/ tápláltságát (magasság, súly, fej-mellkörfogat, fogzás, stb.) és élettani paramétereit (vérnyomás, pulzus, valamint testhő, széklet/vizelet minősége ill. napi gyakorisága, stb.) lehetőség szerint hazai standardok alapján percentilis táblázatok segítségével értékeljük. Külön hangsúlyt fektetünk a veszélyeztetett gyermek csoportokra, mint pl. volt koraszülöttek, perinatalisan sérült, stb. gyermekek. Belgyógyászati jellegű kórállapot - betegség esetén, ha kell, további kiegészítő diagnosztikai vizsgálatokra - progresszivitási szintnek megfelelő szakorvosi konzíliumra szóló javaslat születik. Szükség estén gyermek-belgyógyászati klinikai kezelési javaslat is megfogalmazásra kerül, a javasolt vényköteles gyógyszerek felírásra kerülnek.
Gyermekneurológia
A gyermekneurológiai vizsgálaton a csecsemők – és kisgyerekek gyermekneurológiai (ezen belül fejlődésneurológiai) klinikai szakvizsgálata, a tervezett kontrollok során a páciensek gyermekneurológiai (ezen belül fejlődésneurológiai) orvosi jellegű gondozása - követése - irányítása történik.
Teljes körű ultrahang diagnosztika
Csecsemők és kisgyermek teljes körű ultrahang vizsgálatának végzésben (kiemelten koponya ultrahang) jártas radiológus szakorvos végzi a vizsgálatokat gyermekbarát módon, a szakma szabályainak megfelelően. Vizsgálat előtt tájékoztatást ad a szülőnek a vizsgálat menetéről. A vizsgálat alatt a szülő közvetlenül a gyermeke mellett tartózkodhat, megnyugtatja a gyermekét, ill. segíti a vizsgálót a gyermek pozicionálásával.
Gyermek- és ifjúságpszichiátria
A gyermek – és ifjúságpszichiátriai szakvizsgálat/szakrendelés során az érintett korosztályra vonatkozó fejlődés-pszichopatológiai szemléletű diagnosztikai, illetve terápiás jellegű tevékenység zajlik. A vizsgálat a többi diagnosztikus egységgel kapcsolatban rendszeres konzultáció mentén történik, különös tekintettel a gyermekneurológiai, klinikai és mentáhigiéniai szakpszichológiai, illetve gyógypedagógiai tevékenységekre. A fejlődéspszichiátriai szemlélet magában foglalja az úgynevezett gén-környezet interakcióban megjelenő esetleges együtthatásokat, és ezek mentén elemzi az adott gyermeknél kialakuló tünetek minőségi és mennyiségi sajátosságait, továbbá a funkcionalitásban játszott szerepét. Kiemelt jelentőségű a családi és egyéb közösségi helyzetekben megjelenő funkcionalitás meghatározása.
Klinikai pszichológia
A szakpszichológus megfigyeli a gyermek spontán viselkedését, játékát és mozgását, illetve a szülőkkel való kapcsolatát. Ezt követően azt a vizsgálati eszközt, módszert alkalmazza a gyermek fejlettségi szintjének felmérésére, amely a kérdőív adatai, illetve a gyermek spontán tevékenységének megfigyelése alapján a legmegfelelőbbnek tűnik (fejlődési skálák, fejlődési tesztek, illetve intelligencia tesztek valamelyike). A mentálhigiénés szakpszichológiai ellátás indokolt lehet minden olyan esetben, amikor a pszichológia eszközeivel megközelíthető probléma áll fenn, akár a gyermek pszichés és/vagy testi működésében, akár a környezetével való kapcsolatában. Az ellátás formáját minden esetben az egyéni igényeknek megfelelően tervezik és valósítják meg a szakemberek.
Logopédia
A logopédiai terápia első lépése a pontos diagnosztika, adott esetben többirányú vizsgálatok elvégzése.A terápia során kiemelt módszer a differenciált szervezés, és az egyénre szabott fejlesztés megvalósítása. A terápia célja: a nyelvfejlődési zavarból eredő hátrány csökkentése, a másodlagosan kialakuló beilleszkedési, magatartási zavarok megelőzése, csökkentése. Továbbá a nyelvfejlődési zavar súlyosságának megfelelően, egyéni terápiás terv alapján, a zavar mögött meghúzódó részképességek diagnosztizálása és megsegítése, fejlesztése más szakemberek bevonásával (team munka). Fontos terápiás alapelv a sokoldalú, sérülés specifikus percepció fejlesztésének elve: a hallási, látási, kinesztéziás, mozgás funkciók egyidejű és egymást erősítő fejlesztése. A foglalkozások formái lehetnek: egyéni és kiscsoportos (2-6 gyermek) a súlyosságtól, a beszédhiba fajtájától, és az egyéni készségektől függően.
Konduktív pedagógia
A konduktív pedagógiai tevékenység célcsoportja elsősorban a központi idegrendszeri sérült csecsemők/kisdedek/kisgyermekek és szüleik tartoznak, mivel a tevékenység egyéni fejlesztés keretében, a szülő közreműködésével valósul meg. A központi idegrendszeri sérülés esetén a mozgássérült csecsemő 3 éves korig korai konduktív nevelésben, 3 éves kor felett pedig konduktív pedagógiai ellátásban részesülhet. A konduktív nevelés annál eredményesebb, minél fiatalabb életkorban veszi kezdetét.A szülők szerepe alapvető fontosságú, mivel a komplex konduktív pedagógiai fejlesztés során az aktív tanulás a gyermek minden tevékenységére, a család életmódjára, szemléletére egyaránt kiterjed. Az otthoni program kialakítása a szülővel együttműködve, konduktív operatív megfigyelés alapján történik, amely a gyermek minden funkciójára, tevékenységére kiterjed.
Gyógytorna
A gyógytorna ellátás célzott vizsgálat alapján javasolt, bázistechnikák alkalmazásával biztosított terápia a megkésett, illetve eltérő mozgásfejlődésű csecsemő/kisgyermekek számára. Egyénre szabott fejlesztési terv és gyakorlatanyag alapján dolgoznak a szakemberek, a mászás/önálló járás kialakulásáig. A fejlesztés a szülő jelenlétében és közreműködésével zajlik, és a szülők-szakemberek együttműködésének részét képezi az otthon is alkalmazható testhelyzetek, eszközök alkalmazási lehetőségeinek, illetve gyógytorna gyakorlatoknak a betanítása is. A Dévény-féle speciális manuális technika (DSGM) a központi idegrendszer vagy perifériás idegek bármely eredetű sérülése miatt kialakuló állapotok, ortopédiai deformitások esetén végezhető. Célja, hogy a mozgásrendszerben rejlő zsugorodások (izom, ín) elhárításával megteremtse a mozgás anatómiai feltételeit, valamint az idegrendszer ingerlésével felgyorsítsa a meglassult mozgásfejlődést. A szakember az izom-, ín- és kötőszövetrendszert speciális manuális technikával (kézzel) kezeli.
Hidroterápia
A víz az emberi szervezet minden típusú funkciójára hatással van: motoros, szenzoros, vegetatív, pszichés, szociális, ennek alapján érthetően a vízben való terápia (hidroterápia) alkalmazható egészséges, koraszülött csecsemők, vagy mozgássérültség, vagy részképesség-zavarok esetén, amikor egy-egy területen elmarad a gyermek fejlődése. A minél korábbi életszakaszban megkezdett hidroterápia hatására a kisgyermek megélheti a felszabadult mozgás örömét, illetve a kisgyermek a vízben elfeledkezik gátolt mozgásáról, amelyek pozitív hatásúak a szárazföldön végzett mozgásformákra is.
Gyógymasszázs
A gyógymasszázs a test felületén meghatározott fogásokkal kivitelezett és kezelési céllal alkalmazott mechanikai inger, amelyre kialakuló szervezeti válaszreakció a gyógyhatás. A kezelés pszichés állapot javítására és általános fizikai állapot javítása céljából, szakorvos és mozgásvizsgáló szakemberek véleménye alapján alkalmazható.
Zeneterápia
A zeneterápia célja a gyermek eltérő fejlődésének/állapotának és a család igényeinek megfelelően a magatartászavarok enyhítése, mozgás-, figyelem- és kommunikációfejlesztés, a szorongások oldása, a bölcsődére és az óvodára való előkészítés, az anya-gyermek kapcsolatban az elfogadás segítése lehetnek. A zeneterápiás foglalkozás egyéni vagy kiscsoportos formában valósul meg.
Alkalmazott viselkedéselemzés
Az alkalmazott viselkedéselemzés célja a gyermek nem kívánt viselkedésének elfogadható mértékűre csökkentése. A beavatkozás elvárható eredményeként a nem kívánt viselkedés vagy megszűnik, vagy minimális intenzitásúvá csökken. A tartós változások elérése érdekében a beavatkozás megtervezése és végrehajtása egyénre szabottan, a szülők bevonásával történik.
Összetett, komplex terápiák
Az összetett, komplex terápiák során több gyógypedagógus és/vagy terapeuta együttes munkáján, kiscsoportokban zajlik a fejlesztés. Pl. gyógypedagógia és mozgásterápia együttese, gyógypedagógia és zeneterápia ötvözése, vagy a zeneterápia és a szenzoros tréning együttese képezi a fejlesztést.
Gyógypedagógia
A gyógypedagógus (autizmus, pszichopedagógia, szurdopedagógia, szomatopedagógia, tanulásban – és értelmileg akadályozott, tiflopedagógia szakágak szerinti végzettséggel és tapasztalattal) megfigyeli a csecsemő/kisgyermek/gyermek spontán viselkedését, kommunikációját, játékát, önkiszolgálását és mozgását, illetve a szülőkkel való kapcsolatát. Ezt követően azokat a vizsgálati eszközöket, módszert alkalmazza a csecsemő, kisgyermek fejlettségi szintjének felmérésére, amely a kérdőív adatai, illetve a csecsemő/gyermek spontán tevékenységének megfigyelése alapján a legmegfelelőbbnek tűnik. A csecsemő/kisgyermek fejlődési profiljának ismeretében és a család igényeit figyelembe véve igyekszünk a lehető legtöbb és legmegfelelőbb segítséget nyújtani. Alapvető céljaink között szerepel, hogy a család számára lehetőleg az intézményen belül biztosítsunk minden olyan szolgáltatást, amelyre a gyermeknek szüksége van. A gyógypedagógus, megismerve a csecsemő/kisgyermek fejlődési profilját, a gyermek erősségeire alapozva segíti a megkésett területeken a fejlődést. Mivel a fejlesztés ambuláns rendszerben történik, a cél az, hogy a gyermek mindennapi, otthoni fejlesztéséhez mintát nyújtsunk, és azt a szülőkkel való konzultáció során a mindennapi élet helyzeteire vonatkoztassuk. Nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésekhez kapcsolódó, szülővel folytatott beszélgetésekre. Intézményünk alapszemlélete és alapgyakorlata a korai intervenció, ezért ezek a beszélgetések az otthoni helyzetek alapos elemzésére építve, a gyermek és a vele együtt élő családtagok interakcióira, napi rutinjára vonatkozó tanácsadást, valamint a gyermek akadályozottságából, eltérő fejlődéséből fakadó nehézségek, problémák megoldásának közös keresését tartalmazzák.
Gyermekortopédia
A közfinanszírozott Ortopédia szakrendelés a szakmai irányelveknek megfelelően biztosítja a betegellátást. A szakorvosi ellátás igénybevétele – jelentkezés, hatékony gyermekút és az intézményi ellátás – az intézmény meglévő szakmai programjával összhangban valósul meg a szakrendelésen. Az intézmény speciális szakmai összetétele és speciális területi ellátási kötelezettsége okán a szakorvosi tevékenység a csecsemők és gyermekek izomtónusa, a fejtartás, a mellkas, a gerinc, a végtagok mozgásai és esetleges eltérései, valamint a csípőízület fizikális vizsgálataira összpontosít.